Planerat banarbete 3maj --

• 28 apr 2017

På onsdagen 3:e maj på eftermiddagen kommer vi att arbeta med huvuddelen av banans greener i förbättringssyfte.

Banan är öppen för spel medan arbetet pågår men det kan blir störningar på vissa hål där man får enklast hoppa över dessa hål.

Arbetet omfattar luftning av greenerna följt av stödsådd av gräsfrö med dressning ovanpå. Stickluftningen med stålkrysspinnar kommer att skapa hål på ca. 6-8 cm djup där kompaktering av gräsytan bryts delvis och luft släpps in i rotsystemet vilket främjar gräsets rotutveckling och tillväxt. Stödsådd av gräsfrö hjälper till att reparera de vinterskador (snömögel) som många greener har drabbats av och vi får förhoppningsvis en tättare och finare gräsmatta med jämnare yta. Dressningen kommer dels att fylla igen hålen med lös sand och ger gräsfrön bättre förutsättningar att växa till.  Bevattning gör vi efteråt i några veckor om inte naturen hjälper till med det. Vi kommer även att välta greenerna efteråt för att få en så jämn yta som möjligt.

Vid puttning på greenerna kan ytan upplevas som sämre än tidigare men efter några dagar kommer inte detta att märkas lika mycket och poängen är att greenkvaliteten kommer att bli högre än tidigare när gräset har vuxit till. Våra ambition för denna säsong är att greenerna skall bli bättre än någonsin.  Vi är förstås beroende på vädrets makter men även spelarnas hänsyn, med t.ex lagning av nedslagsmärke.  Saknar man greenlagare finns dessa att hämta/köpa i klubbens reception.  Vet man ej hur man lagar ett nedslagsmärke kan Per eller någon annan i klubbhusområdet ger vägledning.

Banpersonalen